Líčení-zakazovat, nebo radit?

21. května 2015 v 21:55 | Kerr |  COSMETICS
Každá holka se jednou dostane do věku, kdy jednoduše chce zkoušet makeup, zkrášlovat se a být jako ty krásné modelky v módních časopisech, možná si uvědomí, že si lidé všímají její nedokonalé pleti nebo si třeba bude připadat méněcenná. Dívka si vždy najde nějaký důvod, proč by měla s líčením začít i přesto, že její rodina vůbec nemusí souhlasit. Jak se ale zachovat v situaci, když přijde řekněme dvanáctiletá holčička s tím, že by se ráda líčila? Rozhodně zakázat, nebo povolit?

Pamatuji si, když jsem přišla s nápadem líčit se já. Bylo to snad ještě na prvním stupni, možná v páté třídě. Jednou jsem si vzala modré stíny, které byly v Bravu a namalovala jsem se s nimi. Když pak přišla učitelka do třídy, okamžitě se ptala, kdo mě ráno líčil. Tehdy jsem se snad vymluvila na mamku, možná na sebe, každopádně jsem nevěděla, co si o tom mám myslet. Sama jsem si "hrála" s líčidly bez nějakých velkých zkušeností a ještě jsem měla tu odvahu jít s tím do školy. Na pátou třídu celkem drsňačka, co? A to moje mamka není nikterak zavrzelá, klidně by mi s tím pomohla, já jen prostě měla svojí hlavu a byla jsem si jistá, že už jsem dost stará na to, abych se líčila sama. V nějaké sedmé třídě mě popadla vlna líčidel znovu, tehdy jsem ale přidala tužku na oči a řasenku, takže jsem měla oči celé černé. Vyznávala jsem scene styl, takže jsem bez černých očí a natupírovaných vlasů nevyšla z domu. Mamka to taky tolerovala a vlasy mi pomáhala upravovat.


Nikdy mi ale přímo nezakazovala nějaké druhy líčení, všechno jsem si vyzkoušela a prošla si tím obdobím možná ještě dřív než všechny holky z okolí. Jsem si jistá, že si každá dívka projde obdobím, kdy se chce líčit nějak výrazněji, chce se co nejvíc předělávat, experimentuje s barvami, s tužkou na oči, potom přijde doba, kdy se jí všechno na sobě znechutí a chce vypadat úplně jinak.

Zakazovat líčení mi ale přijde silně nevhodné hned z několika důvodů- každá holka, která si prostě dupne, že se chce líčit, si je tím naprosto jistá. Je úplně jedno, z jakého důvodu to chce. Jakmile si ale holka u maminky o to zažádá a ta jí to zakáže, může si tak vypěstovat komplexy ze svého vzhledu a může to dopadnout akorát sníženým sebevědomím. Pokud se navíc rozhodne, že se líčit prostě bude, dokáže si to zařídit sama- pamatuji na holky, které se chodily před první hodinou líčit k zrcadlu na záchody a půjčovaly si levné černé tužky, aby si mohly obtáhnout oči. Mnohem lepší variantou přeci je, když přijde mamka za dcerou (případně sestra za sestrou atd.) a pořádně holce ukáže, jak se co dělá a používá, aby se sama poučila a nechodila jako klaun :)

 

17 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Tee Pee Tee Pee | 21. května 2015 v 22:24 | Reagovat

Zdravím Tě,
netuším jak začít, nikdy jsem nebyla nucena nic podobného dělat, ale bylo mi to doporučeno a logicky jsem si i jistá, že je to asi to jediné, co mi může pomoci splnit můj sen. Proto se předem omlouvám, pokud Tě má žádost bude obtěžovat, ale věř, že i těch pár sekund, které mi věnuješ, mi pomůže splnit můj největší sen.
Jsem hrdá majitelka toho nejúžasnějšího stvoření, které jsem kdy potkala- tříleté psice čistokrevného voříška jménem Amy. Ačkoliv jsme si prošly nejednou nesází, je mým nejlepším parťákem, přítelem, ochráncem a oddaných společníkem. Po váhání a uváhách "ono to stejně nevyjde" jsem se nakonec rozhodla nás přihlásit do jisté soutěže. Pokud jsi dočetla až sem, jsem Ti velmi vděčná za Tvou pozornost a dovolím si troufale požádat, zda by jsi mi tento sen pomohla splnit. Stačí otevřít tento odkaz → http://www.brithappytogether.cz/ a pod videem ("Tee Pee") kliknout na tlačítko "To se mi líbí" (nutno dole na stránce listovat na stranu 3).
Předem děkuji a věřím v Tvojí pomoc :).

2 Heaven Heaven | E-mail | Web | 22. května 2015 v 11:08 | Reagovat

Souhlas. Já jsem se začala líčit někdy v sedmé třídě, taky jsem měla různý blbosti z časopisů a tak. Časem mi mamka i něco koupila, rozšířila se moje sbírka, ale jak nejlépe vytvořit řasy a tak dále, na to jsem si musela přijít sama. Své dceři bych to určitě taky nezakázala, ale kontrolovala bych, aby nešla do školy zmalovaná jako klaun. Nějaký stíny, řasenka, lesk, neva, ale hlavně aby nevypadala jako Marfuša. Každý holka chce být přece hezká :-)

3 :D :D | 22. května 2015 v 21:22 | Reagovat

Líčení v sedmé třídě? Vy jste děvky.

4 Tez Tez | Web | 23. května 2015 v 14:31 | Reagovat

Teď si připadám trochu blbě, protože ve své deváté třídě jsem si ještě žádným takovým obdobím neprošla. :D Vždycky jsem byla jiná. (Taková jednodušší.)

Své dceři bych ale šminky nezakazovala. (Pokud by se chtěla začít líčit v nějakém rozumném věku.) Jen bych jí asi kontrolovala, aby nechodila do školy jako strašidlo (rozmazaná řasenka, makeup tmavší než okolní pleť atd.), protože někdy se nestačím divit, co to na ksichtech mají moje spolužačky.

5 Cherrybumbum Cherrybumbum | Web | 23. května 2015 v 23:17 | Reagovat

[3]: Tomu říkám názor na úrovni :D :D

6 stuprum stuprum | Web | 24. května 2015 v 0:18 | Reagovat

Mně se líčení líbí na sebevědomých dámách. Podtrhuje tu jejich emancipaci. :)

7 Nany Nany | Web | 24. května 2015 v 10:25 | Reagovat

Líčení by se nemělo zakazovat, ale myslím si, že každý rodič by měl říct, co už je moc. Protože když se vaše dítě maluje v deseti více, než vy ve třiceti, tak je to špatně.
Já jsem to poprvé zkusila někdy v šesté třídě a mamka mi s tím pomohla, ukázala mi, co a jak, abych nevypadala zmalovaně a za to jsem jí moc vděčná. Teď jí to taky vracím, za tu dobu jsem se naučila mnoho technik, takže jsem mamce představila techniky a líčidla, o kterých v životě neslyšela. Prostě taková výměna znalostí :)
Takže podle mě je v pohodě, když se třeba dítě v páté třídě líčí, jen si na sebe nesmí hned dát makeup, korektor, pudr, tvářenku, bronzer, rozjasňovač, oční stíny, linky, řasenku, červenou rtěnku a na závěr si vymalovat nepřirozené obočí :D

8 Christina Christina | Web | 24. května 2015 v 20:57 | Reagovat

Taky jsem toho názoru. Sice je děs běs se pak na ulici koukat na ty zmalované dvanáctky, ale ony na to časem přijdou samy.
Já se začala líčit hodně brzy a líčím se pořád.
Akorát jsem měla takové období, kdy bych bez nalíčení nevyšla ani s košem. Teď je mi to úplně jedno.
Taky jsem se do toho zamilovala. Každý den koukám na vide a mám to v ruce. Je přece dobré, když se holka umí nalíčit dobře a koneckonců i ty ostatní :-)

9 i r i s i r i s | Web | 26. května 2015 v 16:40 | Reagovat

Souhlasím s tvým názorem. Já osobně to měla také tak. Začala jsem se líčit, když vycházel časopis Sabrinina kouzla (k němuž vždy přidávali nějaké líčidlo jako dárek) a přestala jsem... předloni? - protože mi došlo, jak je to omezující a nepraktické. Mamka mi líčení nikdy moc nezakazovala, jen jednou zkritizovala můj "kosmetický talent", když jsem si dělala bílým stínem velká kola okolo očí. :-D S tím stylem scene tě docela obdivuji. Mně se to svého času taky líbilo, ale byla jsem na to moc malá a líná. :-/
Jinak, nechci si dělat reklamu ani nic podobného, ale kdysi jsem také napsala článek na toto téma. Kdybyste si ho někdo chtěl náhodou přečíst, přikládám odkaz: http://i-ris.blog.cz/1402/nespin-si-ruce-mejkapem-dite

10 Michaela Michaela | Web | 27. května 2015 v 11:20 | Reagovat

Souhlasím s Tebou, já jsem se teda začala uplně malovat až někde v 8 třídě. Ale zbožňovala jsme vždycky dny, kdy jsme si s mamkou udělaly 'holčičí den' a líčili se navzájem.
Některé mladší holky když je teď potkám, dvě lopaty make-upu uplně jde vidět ten přechod, trend silně namalovaného obočí, vždycky si tam nakydají černou.. No některé vypadají opravdu směšně, když si místo obočí udělá slimáka. Já jakožto kosmetička vdycky uplně kvetu z toho, já vím, že to neumí každý hned, ale stačí se zeptat někoho kdo s tím má zkušenosti nebo podívat se na jakýkoliv tutoriál. :D
Moc hezký článek.

11 Darkness ღ Darkness ღ | Web | 31. května 2015 v 9:26 | Reagovat

V mém případě spíš pindal otec, že se nemám malovat, ale nijak zvlášť výrazně jsem se nikdy nelíčila. Na základce jsem zkusila pár barev, ale spíš jsem zůstala věrná černým linkám a hotovo. :) Ale poslední dobou jsem na to už líná nebo nevím, ale zůstala jsem akorát u makeupu (kvůli akné), řasence a tužce na obočí, protože ho mám světlé a vlasy si barvím na tmavší odstín.
Rozhodně s tebou souhlasím, že s tím zakazováním by se mělo zacházet opatrně, protože si každá dupne. Takhle ji aspoň může mamka usměrnit, aby nevypadala jako strašidlo. :)

12 Mila Mila | Web | 5. června 2015 v 22:54 | Reagovat

Myslím si, že si tím obdobím 'modrých stínů z bravíčka' projdou všechny holky. Nemyslím si, že je to špatně. Je to posun dál, do jiný etapy života. Slečny sice vypadají hrozně, to přiznávám, ale po nějaký době je to přejde, vyrostou z toho a bude to ok :D. Moc se to řeší, jestli si dvanáctiletá holka napatlá na obličejík kilo make-upu, nebo ne. Ale je to hodně inviduální, pokud se slečna umí pěkně a přiměřeně k věku nalíčit, proč ne. :-)

13 keepsmagic keepsmagic | 12. června 2015 v 10:26 | Reagovat

Tak tenhle přístup vedl k tomu, že dnes už nepoznáš kurvy ze zaplivaný uličky od třináctiletých holčiček ;) Navíc líčení v této době výrazně snižuje kvalitu pleti, ucpává póry a navíc ty levný sračky z bravíčka celkově ohrožují vaše zdraví.
Jestli mě tak jednou přijde domů dcera, zmaluju jí osobně. A ať si celou pubertu mindrákuje, jak má krkavčí, despotickou matku. Poděkuje mi později.

14 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | 12. června 2015 v 10:31 | Reagovat

Líčení je kravina v každym věku.

15 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 12. června 2015 v 11:08 | Reagovat

Já se začala seriózně líčit okolo 13 let. Ale podle mě je zde jedna důležitá věc. Když si děvčátko v desíti letech na sebe naplácá tuny makeupu - je něco špatně. Děti neplánuji, tudíž se mě toto téma výchovy nijak netýká, ale myslím si, že by to rodiče měli trochu kočírovat. Ne nic zakazovat, nebo schovávat, ale spíš si s dcerou promluvit. Ve 13 nic neřeknu, ale třeba v 9, 10 ... to mi přijde brzy.

16 bary bary | 12. června 2015 v 11:32 | Reagovat

Já sem se líčila už v sedmi letech.fakt! 8-O

17 Lufienne Lufienne | E-mail | Web | 12. června 2015 v 11:45 | Reagovat

Myslím, že takovým tím zmalovaným obdobím si projde skoro každá holka xD... Já se maluju asi od sedmé, osmé třídy, protože nemám zrovna nejideálnější pleť a make up mi prostě dodává sebevědomí. Jako asi není správné, když třeba jedenáctileté holky používají tunu make upu, ale nějaké jemné líčení (řasenka, balzám, korektor) proč ne...

18 karkulka17 karkulka17 | Web | 12. června 2015 v 12:07 | Reagovat

Podle mě by se nemělo zakazovat :-) projde si tím snad každá a potom jí to buď přejde, nebo bude pokračovat :-D To je potom na ní :-)

19 Zoe ♥ Zoe ♥ | 12. června 2015 v 12:29 | Reagovat

Tak dneska už vidím i 8-9 leté holčičky co mají ksicht zmalovaný jak já nevím co... :-? Nemám nic proti tomu když to někdo umí, umí se namalovat a nevypadá přitom jak děvka, a třeba ať jí je 12 já jsem se začala líčit někdy ve 14 (v devítce) a ani toho nelituju...Ale jak projíždím youtube tak vidím nějakou holku - tak 3,4. třída...Červená rtěnka, tmavě modrý stíny, jelení lůj místo korektoru pod oči a tubu makeupu , tak to už mi přijde dost... O_O  O_O  O_O  O_O

20 Luné Luné | Web | 12. června 2015 v 12:33 | Reagovat

Líčení je na stejné vlně jako souhvězdí jiných věcí, které si člověk zkrátka musí projít, narazit hlavou do zdi a po čase se tomu zasmát. Zákazy nemají smysl. Zakázané ovoce láká mnohem více, ať jde o líčení, nebo o cokoliv jiného.

21 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 12. června 2015 v 12:39 | Reagovat

Kdyby mně to zakazovala máma (i když já začala až na střední, což ale nebyl takový skok, protože jsem na ní nastoupila ve 14), tak si z toho nic nedělám, protože ona se líčila nikdy, takže bych si byla jistá, že o tom ví kulový. Ale mám pro ty, kdo se nalíčit neumí, vypadají jako strašidla, ale prostě tak jít musí, ještě lepší lék. Jednou jsem to fakt přehnala s barvičkama, přišla do školy a spolužačka na mě bez obalu vybalila: "Tyvole, ty máš teda ránu!" - no, okamžitě jsem s kapesníkem zmizela k umyvadlu a od tý doby uplynulo hoooodně času, než jsem se po pokusech výhradně doma před velkým zrcadlem odvážila plně nalíčená vyjít ven :D

22 baruschkasf baruschkasf | E-mail | Web | 12. června 2015 v 12:52 | Reagovat

Moje logika mi říká, že lidská samička se dobarvuje proto, aby nalákala lidského samečka :-)
Je to trochu jiné, než u ostatních živočichů, tam jsou samičky nenápadné a barvami hýří samečkové.
Ano, ženský se opravdu většinou líčí spíš proto, aby se líbily chlapům a ne jen sobě. A v tom případě nechápu, proč by se měly líčit malé holčičky. Vlastně, nějak vůbec nechápu potřebu líčení a zkrášlování. Pak ze sebe člověk dělá něco, co vlastně není.
No a vzhledem k tomu, že sex je u nás povolený až od patnácti let (pozor, i obyčejný polibek může být trestný, pokud je před patnáctými narozeninami), pak nechápu, proč by se měly dívky líčit dřív :-)
Já to své dceři nezakazuji. Je jí čtrnáct, je dost stará na to, abych jí vysvětlila svůj postoj a ona ho pochopila a akceptovala. Takže zakazovat nic nemusím. Opravdu to pochopila.

23 Van Vendy Van Vendy | Web | 12. června 2015 v 13:18 | Reagovat

Kuriózní je, že ve dvanácti se holky líčí, aby vypadaly starší, ve třiceti a výš, aby vypadaly mladší. Osmnáct nikomu není celý život, v tom je čas spravedlivý, a holky, užívejte si doby, kdy máte tváře bez vrásek, zdravé vlasy, pěknou pleť. Protože až budete dospělé, budete řešit sakra jiné problémy...
Ale touhu po líčení a zkrášlování chápu, dokonce i u mladých slečen, kterým je teprve dvanáct. Jen to, holky, nepřežeňte. Tužka, řasenka, možná lehké stíny a lesk na rty - ano. Tvářenky, pudry, výrazné rtěnky, make-upy - proboha, ne.

24 Van Vendy Van Vendy | Web | 12. června 2015 v 13:19 | Reagovat

[22]: To je dobrá zmínka! ;-)  :-)

25 Blanka Blanka | Web | 12. června 2015 v 13:51 | Reagovat

Mně prostě přijde nevhodné, líčit se na ZŠ. Neříkám řasenku a tužku, to beru. Ale patlat na sebe výrazné stíny a ucpávat si póry make-upem? Ne...

26 Christina°_° Christina°_° | Web | 12. června 2015 v 15:04 | Reagovat

Já první líčidla vyzkoušela asi v 5. třídě, ale to byla pouze řasenka. V 5. nebo v 6. třídě jsem začala zkoušet tužku na oči, když mě viděla učitelka, tak mi řekla, ať si to jdu okamžitě umýt, že takhle ve třídě vypadat nebudu. Přitom si pamatuji, že to nebylo až tak výrazné. S tím scene stylem to máme stejné, taky jsem ho měla ráda a snažila jsem se vypadat co nejvíc scene:) Jinak s tebou souhlasím, nemělo by se to zakazovat i když to na některých holkách vypadá fakt hrozně, ale postupem času se to bude zlepšovat a zlepšovat:) Doufejme.. :-D

27 L. L. | Web | 12. června 2015 v 15:15 | Reagovat

Nevidím na tom nic špatnýho, na začátku puberty chce většina lidí nějak projevit, že už se necítí jako děti a chtějí si připadat dospělí, a make-up holkám tenhle pocit může dodat. Já jsem v kolem 13 nebo 14 let taky nosil ostnatý náramky a trička metalových kapel, protože jsem si prostě chtěl připadat drsně, naštěstí měli rodiče dost rozumu, aby věděli, že mít delší vlasy (nebo cokoli jiného, klidně to může být i to líčení u holek) neznamená, že do roka začnu fetovat a krást, jako si to myslela babička.

28 Loretten Loretten | Web | 12. června 2015 v 15:28 | Reagovat

Mě máma říkala, nejdřív, že s nějakým líčením můžu začít třeba až tak ve třinácti. No ale samozřejmě jak jsem stárla, tak se otěže povolovaly. Ve dvanácti jsem používala lesk, řasenku a korektor nebo nějaký make-up na zakrytí beďáků, co se mi v té době vylíhly. No a pak už to šlo nějak pozvolna samo. Já jsem ale hrozně líná a ráno nikdy nic nestíhám, takže se ani nijak super výrazně nemaluju - žádný silný černý linky apod...nebylo vlastně co moc zakazovat. Nějak jsem se vždycky snažila líčit s mírou a k tomu mě i máma vedla a je to fajn. Buď si zvýrazním oči nebo rty. Nikdy bych si neudělala rudé rty a k tomu tunovou černou linku. Samotný by mi to přišlo moc. A co beru HA už ani make-up dávat nemusím, protože beďáky jsou fuč.
Osobně - jestli budu mít jednou děcka - zakazovat asi líčení nebudu. Spíš usměrňovat. Klidně bych s děckem šla líčidla nakoupit, ale zároveň dohlídla na to, co by chtělo - a ve finále, bych to stejně nakupovala já. :D

29 Hrašulee Hrašulee | Web | 12. června 2015 v 16:11 | Reagovat

A pak bude zase TV Nova týden vysílat o tom, jak někdo znásilnil dítě, přitom si jen někdo spletl dvanáctku se šlapkou :-D
Ale jo, když už je to teda nutné, je lepší když jim někdo poradí, než kdyby to na sebe patlaly samy ;)

30 Nami Nami | Web | 12. června 2015 v 16:15 | Reagovat

"každá holka" "každá" "každá"... nějak moc se tu tohle slovíčko objevuje. Hm, asi jsem kluk, zase. Jen krabičkujte dál.

31 Evushka Evushka | Web | 12. června 2015 v 17:05 | Reagovat

Ja by som skôr povedala, že odmalička treba malé dievčatko vychovávať tak, aby vedelo, že maľujú sa až veľké slečny. Ako dieťa som mala len také detské maľovátka, ktoré by nemali byť škodlivé (myslím, že majú iné zloženie) a mala som to len na hranie. Mama mi odjakživa vravela, ako priveľa líčidiel škodí pleti, že ona sa veľa nemaľovala nikdy a preto nemá takú vráskavú pleť ako moje tety. Tak som si z toho vzala ponaučenie a začala som sa maľovať myslím že až v 9-tej triede. A to nie každý deň, proste občas. A dodnes tak fungujem, že občas sa namaľujem ale nie nejako pravideľne, žena je krásna aj bez líčenia a keď si nezačne moc skoro a pravidelne nanášať tie líčidlá na tvár, tak bude krásna bez nich ešte aj v 30-ke. Takže priamo zakazovať určite nie, ale vysvetľovať už od malička mnohé veci, vystríhať a podobne. Samozrejme dospievajúce dievča má svoj vlastný rozum. Ale ja som takto postupovala pri radách mojej o dosť mladšej sesterke a vyplatilo sa to, lebo tiež sa nezačala maľovať tak skoro (tiež mámpocit že ku koncu ZŠ a nie vždy je namaľovaná). A v prípade aj iných vecí mala dostatočný rozum na to, aby vedela kedy s čím začať.

32 Evushka Evushka | Web | 12. června 2015 v 17:11 | Reagovat

[22]: Viem, že sa už v ČR v mnohom odlišujete legislatívou, ale sú ešte stále oblasti, kde to máme zhodne upravené a neviem o tom, že by bol bozk trestným činom pred 15 narodeninami (mám vyštudované právo). Platí to len pre súlož a aj to bude potrestaný len ten starší, keby sú obaja v rovnakom veku, neviem či by sa to vôbec riešilo. Ďalšia vec je, že musíte dokázať, že k niečomu takému došlo (nemyslím si, že lekárska prehliadka by úplne obstála, žene sa môže pretrhnúť panenská blana aj pri športe, stačí že dievča povie, že robila špagát a ucítila nejakú bolesť).

33 Ellí Ellí | Web | 12. června 2015 v 20:26 | Reagovat

Asi souhlasím.
Jasně, určitě je lepší, když se takovéto věci řeší např. s mamkou, než na záchodech před první hodinou. Na druhou stranu si myslím, že všechno má prostě svůj čas a upřímně, když vidím nějaké zmalované desetileté holčičky, přijde mi to spíš vtipné a trapné, než cokoliv jiného...

34 jasmoula jasmoula | E-mail | Web | 12. června 2015 v 20:35 | Reagovat

[25]: Přesně můj názor ;-)

35 baruschkasf baruschkasf | E-mail | Web | 12. června 2015 v 20:55 | Reagovat

[32]: No, kamarádky syn měl průšvih před patnáctinami a teď, po patnáctých narozeninách, mu to vysvětlovala kurátorka, tak ta snad ví o čem mluví :-)

36 Šílená babička Šílená babička | E-mail | Web | 13. června 2015 v 7:06 | Reagovat

Plus mínus (každá je jinak vyspělá) dvanáctý rok bývá u holčičky hledáním vlastní identity. Ona vlastně sama neví jestli je ještě dítě, nebo už žena. A do zrcadla se začíná dívat mnohem víc, než před tím. Zkoumá se a srovnává s ostatními (většinou ani ta sebehezčí není sama se sebou stoprocentně spokojená). Takže to jednoho dne zkusí vylepšit. Maminka (starší ségra, kamarádka a vůbec téměř všechny dospělé ženy)) si přeci taky zvýrazňují oči řasenkou. A je to tady :-) Zkusí to taky a někdo jí nový vzhled pochválí...Já jsem ve třinácti letech měla období, že jsem nešla ani ven s odpadkama, aniž bych si nenamalovala na oči tužkou monokly. A přešlo to. Neodsuzujte tedy prosím malé slečny není to o vyzývavosti, ale o tom hledání sama sebe. A než zákazy, je určitě lepší poradit a společně najít přijatelnou míru, aby se z děvčátka nestal klaun, nebo šlapka (jak už zaznělo v předešlých příspěvcích)

37 Claire Claire | E-mail | Web | 13. června 2015 v 8:55 | Reagovat

Podle mě je dobře, že to společnost odsuzuje, protože teď se život nehorázně zrychluje...
Ve dvanácti si myslí, že vypadat jako děvka je kůl, v patnácti své dvanáctileté já odsuzuje a v sedmnácti se k tomu vrátí s praxí.
Děti by měly být děti, dokud můžou. Já jsem tu hranici zhruba před rokem překročila a vážně se mi stýská po těch "starých dobrých časech", i když nebyly bůhvíjaké.. :)

Pěkný článek! Rozhodně se sem ještě někdy vrátím :)

38 Nosferatu Psiren, NEblahé paměti Nosferatu Psiren, NEblahé paměti | E-mail | Web | 13. června 2015 v 10:32 | Reagovat

Naučila jsem se malovat se sama, sice jsem měla dvě starší sestry, ale žádná z nich mi nepomohla, a mamce jsem nic neříkala, bála jsem se, že mi to zakáže :-D  začala jsem někdy kolem 7.-8. třídy, kdy drtivá většina mých spolužaček již dávno měla kompletní make-up, zatímco já teprve objevila řasenku :-D postupně jsem přidala tužku, pak stíny, na ty jsem se potom vykašlala, z tužky přešla na tekuté linky a těch se držím dodnes :3

39 Maki Maki | 13. června 2015 v 10:48 | Reagovat

Poprvý jsem si svojí vlastní řasenku koupila asi v roce 2013, na jaře, kdy jsem se ani s ní moc nemalovala, jen někdy...
tu řasenku jsem nedávno vyhodila protože už vyschla, bohužel.
Když jsem začala chodit na gympl (6. třída)tak jsem se seznámila s holkou která se malovala a já si tak frajersky řekla že se taky budu malovat. Samozřejmě jsem si hned koupila štětec na stíny, nějaký stíny a vždycky jsem používala tu řasenku z roku 2013.
Pak jsem začala sledovat youtuberky a ráda jsem se malovala. Pak mě to na chvíli přešlo a po nějaký tý době pak bylo horko a v létě se nemaluju protože to akorát tak zatěžuje obličej. Hlavně, když se jdeme koupat s řasenkou která se nám stejně chlorem rozteče, tak jakou to má cenu?
No, pak začal nový školní rok, začalo období že jsem na sebe patlala korektor,  zapudrovala, tvářenka, řasenka...pak jsem přidala i linky a začala si trošku upravovat obočí..jen gel, nic strašnýho...
pak jsem linky opustila, teď chodím do školy jen s řasenkou a občas si udělám linky, vzhledem k tomu že nosím brýle.
Takže teďkon jsem skončila u řasenky a linek s hnědou rtěnkou...
aneb, evoluce líčení...

jen tak mimochodem, po protřídění veškeré mé kosmetiky nasbírané asi za 3 roky jsem vyhodila tak 3/4 všeho.:)

40 >Victoria < >Victoria < | E-mail | Web | 13. června 2015 v 11:30 | Reagovat

Záleží na mámě, každá je přece jiná! Ale jinak já se třeba nemůžu malovat skoro vůbec, protože jsem neskonale nešikovná a taky bych tím trávila hromady času. Ale hlavně mi při odličování vypadávají tuny řas a nemyslím si že holky bez líčení si musí připadat méněcenné, což můžeš poznat i při pohledu, že když to někomu sluší i bez líčení, malovat se nemusí, zbytečně tím zaplácává hromadu času...

41 Milie Milie | 13. června 2015 v 11:45 | Reagovat

Já v páté. :) :-P

42 such-a such-a | 13. června 2015 v 11:54 | Reagovat

wow
         such 12ctky
        very líčení
                        much zmalování
    8-)  8-)  8-)  8-)

43 Kika Kika | E-mail | Web | 13. června 2015 v 11:59 | Reagovat

v tom, že se holky ve dvanácti líčí problém nevidím, každá chce být malou princezničkou a k tomu přece sponečky do vlasů a třeba i ta řasenka patří. Mnohem větší problém mi přijde, že se nalíčí a jsou z nich sexuálně činné dračice (chtěla jsem původně použít úplně jiný výraz..) Dětství by mělo zůstat dětstvím :)

44 R. R. | Web | 13. června 2015 v 12:07 | Reagovat

podle mě to k tomu patří a není na tom nic až tak neobvyklého, já si tím prošla tak nějak postupně, i mně mamka dost pomohla a díky tomu jsem snad nikdy nevypadala moc jako blbec :D je to stokrát lepší než zakazovat (:

45 reawashi reawashi | Web | 13. června 2015 v 14:13 | Reagovat

No, chtěla jsem napsat dlouhý komentář, ale asi z toho budu muset udělat článek .. :D Každý si tím musí projít a když pak uvidí třeba starší fotky, tak je mu z toho blbě a aspoň se ho to poučí, ale kdyby dostal zákaz, tak to nezjistí. :-P

46 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 13. června 2015 v 14:52 | Reagovat

Je zvláštní, že já jsem začátkem puberty byla se sebou spokojená a nepamatuji si, že bych se někdy trápila nad tím jak vypadám a tak jsem nad líčením nikdy nepřemýšlela a ani dnes, když na sobě vidím na sobě nějaké ty malé nedostatky. Ale každý to má jinak.
Já si nejsem tak úplně jistá, jestli každá holka do toho jde, že sama chce. Netlačí jí jenom okolí, které se líčí už několik let třeba? Ale je pravda, že lepší je to pořešit s maminkou nebo blízkou starší známou, která ví co a jak :)

47 Rogue Rogue | Web | 13. června 2015 v 15:33 | Reagovat

Zákazem se nic nevyřeší, ovšem rodičovstvo si to občas neuvědomuje :D
Taky jsem experimentovala, zkoušela se líčit a jsem hrozně vděčná mamce, že místo toho, aby mě propleskla a zakázala mi to si se mnou v klidu sedla, dala mi nějaké rady a tipy a především mi vysvětlila, že mít oční stíny až k obočí a tužku až k lícním kostem není nejlepší nápad a nejestetičtější pohled :D Takže asi tak :D

48 Fluttershiny Fluttershiny | 13. června 2015 v 18:01 | Reagovat

Je mi dvanáct (proto jsem si tohle taky rozklikla) a upřímně si myslím, že jsou to jen nanicovaté šunty.
Za prvé, většina těhle prostředků je testováno na zvířatech. Kdybyste se alespoň někdo zkusil podívat na internetu na skryté kamery, které dali ochránci přírody do takových laboratoří, možná byste už v životě nevzali do ruky rtěnku. Ale to už je něco jiného.
V poslední době se to ale krotí, jenže pořád se vyskytnou tací, kteří to praktikují a dokonce tací, kteří se neobtěžuj na obal kosmetického přípravku napsat "Testováno na zvířatech".

Za druhé, k nám na druhej stupeň chodí taková pětice holek, která líčení zřejmě úplně propadla takže vypadají jako šlapky z bordelu. A to znám i horší případy.

A za třetí, proč chtít být nalíčená? Ostatním se člověk líbí takový, jaký je. Nepotřebujeme masku, která nás ukazuje v hezčím světle než je realita. (Ale netvrdím, že by to vůbec nějaké zkrášlování bylo, viz. bod dvě)
Tvrdím to všem a všichni na to mají jednotvárnou odpověď - Počkej, až ti bude patnáct. V tuhle chvíli se sázky vážně vyplatí :D

49 DRAK DRAK | Web | 13. června 2015 v 18:11 | Reagovat

krásné dívky se líčit nemusí, líčí se jen ty ošklivé.
píšu dívky, nikoliv ženy. a samozřejmě pak vypadají jako děvky.
přirozená krása je to nejlepší, co může být.
když si ale někdo chce po sobě patlat chemii odmalička...
ovšem pak se jednou nenamaluje a bude vypadat
jako vyblitá....

50 DRAK DRAK | Web | 13. června 2015 v 18:12 | Reagovat

dodatek: nezakazovat, nepovolovat, ale VYSVĚTLOVAT

51 Dena Hviezdička Dena Hviezdička | Web | 13. června 2015 v 19:35 | Reagovat

[50]: S dodatkom súhlasím. Ak sa niekomu nepáči táto doba a to, že sa maľujú už veľmi mladé dievčatá(maľovanie je 1 z tých menších ,,problémov"), tak by sa im malo vysvetliť, že nemusia byť ako ostatné. Ale ak sa rozhodnú, nebudú to preháňať a make up im nebude dráždiť pleť, tak potom čo na tom?

52 Dreamer Dreamer | Web | 13. června 2015 v 21:24 | Reagovat

tiež so sa maľovala ako mladšia, a tiež mi to proste nikto nevedel vyhovoriť, ako príšerne som vyzerala. teraz na make up kašlem a nikomu to nevadí .

53 Amia Amia | Web | 13. června 2015 v 21:51 | Reagovat

Já mám opačnou zkušenost. Rodina mě nutí a já zatvrzele odmítám :D

Jinak nemyslím, že by pouhým zákazem holka dostala komplexy z toho, jak vypadá. Nejextrémněji by si pořídila líčidla sama a namalovala by se na prvním rohu jen co vyleze z baráku. A samozřejmě by se líčila o to víc.
Co se týče dvanáctiletých holčiček - jako matka bych z toho šťastná nebyla a hlavně bych nevěděla, co dělat. Líčení ve dvanácti je prostě příšerně brzo.
Asi bych se jí pokusila zasít do hlavy nápad, že chce abych ji to naučila. A pak bych použila ty nejsvětlejší stíny s průhledným leskem na rty a okecala bych to v tom smyslu, že mladým sluší ty světlé neviditelné.

54 Amia Amia | Web | 13. června 2015 v 21:55 | Reagovat

Ps: Když jsem asi v šestnácti poprosila mamku, aby mi vysvětlila, jak se vlastně (ona) líčí, v podstatě mě sprdla s tím, že ona se to taky musela naučit sama.
No, každý to má jinak :-)

55 Snapeova Snapeova | Web | 13. června 2015 v 23:01 | Reagovat

Já jsem nikdy neěděla jak na to, aby mi to vážně slušelo a abych se jen neztrapnila, takže u mě to vždycky byla řasenka a maximálně dolní linka a nějaký ne moc nápadný stíny. Když už jsem experimentovala, tak hezky doma bez svědků a pak jsem to zas honem dala pryč :D Neměl mě to kdo naučit. Máma to taky neovládá a nestála jsem o to až tak moc, takže jsem až tak nevyhledávala, co a jak. Ono, za mýho dětství hlavně nebylo moc kde hledat. Teď už má net každé malé dítě a jsou tam miliony videí.

Momentálně si procházím obdobím, kdy nevezmu do ruky ani tu řasenku. Říkám si, že jen kvůli tomu se stejně nikomu nezalíbím a že mi to ubírá čas na jiný věci. Taky mívám problém s exémem u očí... a odličování tomu nepomáhá. Akorát mě občas štve, že to neumím s make upem nebo něčím takovým, protože si často rozrýpu něco na obličeji a ono to pak moc super nevypadá :D

Každopádně, vím, že pouze zakazovat je kravina.

Kdybych někdy měla dceru s tendencemi se malovat, snažila bych se jí říct svoje názory a to vše kolem a pak bych jí našla někoho nebo něco z čeho by se mohla učit a dávala bych pozor, jak odchází z domu, aby si pak akorát nevyslechla posměšky a nechodila po městě jako klaun :D Snažila bych se asi pochopit, i kdyby se rozhodla pro nějaký styl, jako třeba jsi psala ty, že jsi měla scene období, ale jednoduchý by to pro mě asi nebylo :D Jde také o to v jakém věku a jak by to k ní sedělo.

56 Hater Hater | Web | 14. června 2015 v 10:11 | Reagovat

Doba jde kupředu, dneska to už na sebe patlou, jak omítku na zeď skoro všechny někdy v šesté/sedmé třídě. Co s tím? Asi jenom preventivně říkat, že v takovém věku je ještě normální se nelíčit, ale zakazovat to nemá smysl.

57 Olja:) Olja:) | Web | 14. června 2015 v 11:02 | Reagovat

Já si myslím,že to je každého rodiče věc :) moje mamka třeba nebyla nadšená a dodnes není nadšená z toho,že se líčím,protože ona je velice sportovně založená a nikdy neměla potřebu se líčit,proto nechápe proč já mám. Ale asi to dělala i ta jiná doba :) ovšem mamka je hezká přirozeně,takže ze sebe nemusí dělat fintilku jako jiné ženy jejího věku,které jsou bez líčení jak zombie :D ovšem já se začala malovat někdy ve 12ti když jsem přišla na gympl a chtěla se vyrovnat těm mnohem starším "spolužákům" :D nosila jsem tlustou dolní černou linku a obří vrstvu řasenky:D jojo vtipné to časy. Teď už chodím do školy častěji nenamalovaná než namalovaná :D

58 Takara Takara | Web | 14. června 2015 v 11:13 | Reagovat

V Japanu mají zákaz líčení i na středních školách, holky se smí líčit mimo školu, ale jinak chodí do školy nenalíčené, takže nalíčené slečny ve 12 letech je něco s čím se tu moc nesetkávám...Nicméně díky tomuto zákazu to holky v dospělosti s malovátkama trošku přehánějí a řada z nich vypadá jako chodící omalovánka...za mě líčit se ve 12-ti je brzy, (pokud budu mít dceru) od 14-ti je to OK, pokud uvidím nějaké dřívější snahy, tak k tomu budu mít "průpovídky" od toho jsou rodiče:-D

59 Amazonka Amazonka | Web | 14. června 2015 v 13:52 | Reagovat

No, neřekla bych, že si tím každá holka musí projít. Výjimky se určitě najdou, i když bych řekla že takových holek je trochu dost na to, abych je dávala do skupinky nazvanou "výjimky".
Ale já osobně jsem s tím nějak začala experimentovat na začátku osmé třídy, tedy skoro před dvěma roky a od té doby si dělám ultratenkou linku a trochu řasenky. Jen decentně a nenápadně :D

60 batter batter | Web | 14. června 2015 v 15:45 | Reagovat

[3]: přesně tak

61 Kerr Kerr | Web | 14. června 2015 v 16:00 | Reagovat

[60]: Tady zřejmě někdo nezná definici slova děvka :)

62 Teka Teka | Web | 14. června 2015 v 18:21 | Reagovat

ja som začala používať maskaru v druhej triede na strednej :D :D
líčiť sa síce viem, ale výraznejšie sa líčim len pri výnimočných príležitostiach :D inak mi naozaj stačí len tá maskara :) a nerada používam make up :D som skôr ten typ, ktorá si zvýrazní oči a sem-tam pery :D

63 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 14. června 2015 v 18:49 | Reagovat

Jednou jsem taky chtěla vyznávat scene styl, ztupírovala jsem se, zmalovala a když jsem přišla takhle do kuchyně, tak mi máma řekla "Fuj to jsem se tě lekla" a já jsem jí za to moc vděčná, protože v tu chvíli mi došlo, že nepotřebuju styly, který nosí každej, abych byla voriginální :D ale když jsem se chtěla decentně a hezky namalovat, asi ve 13, tak máma neměla nic proti a pomohla mi, abych nevypadala jak šlápota. Jestli budu mít někdy dceru, rozhodně nebudu zakazovat, ale spíš usměrňovat správným směrem.

64 Anna Anna | E-mail | Web | 14. června 2015 v 19:06 | Reagovat

Chcvi se malovat ale nemůžuz

65 Cleo Cleo | Web | 14. června 2015 v 19:30 | Reagovat

Ať se kdo maluje, jak chce. Pokud jsou ale rodiče přísnější, nepřijde mi tohle jako ten nejhorší zákaz.

66 sarushef sarushef | Web | 14. června 2015 v 21:21 | Reagovat

Ať ví, že smí, ale mají tu soudnost a nedělají to, nebo to dělají jen mírně a s citem.

67 Elis Elis | Web | 14. června 2015 v 21:34 | Reagovat

Všeho s mírou. Ano, když si 10ti letá holka dá dejme tomu fialové oční stíny, proč ne, ale když si 12ti letá holka dá tunu make-upu + když si ještě dá co nejvíc řasenky (teď nám takhle chodí po škole každá druhá holka - tuna řasenky, a tužka na oči někde, kde být nemá to už je prostě moc ...

Mám toho doma strašně moc, protože jako malá mi levná kosmetika od vietnamce přišla strašně kvalitní, a stejně to nepoužívám.. :-D

68 Káťule Káťule | Web | 14. června 2015 v 22:47 | Reagovat

Tak mně je 20 a ještě jsem si takovým obdobím neprošla... Začala jsem se malovat až na střední (jen řasenku) - a to spíš jen proto, že holky okolo měly řeči... Nemaluju se ale denně. Namaluju se nějak víc (stíny, make up, rtěnka), jen když jdu na ples :D. Znám spoustu takových holek jako já. A to si nepřipadáme méněcenné, ani netrpíme komplexy, ani tak nic. A nejsem žádná žena z jeskyně, kdyby to někoho napadlo :D. Takže bych brzdila s tím, že si tím projde každá :D.

69 xoxo-gossipgirl xoxo-gossipgirl | Web | 15. června 2015 v 8:30 | Reagovat

Skvely clanek, taky si pamatuji, jak jsem experimentovala a mamka me nechala tak. Nekdy se divam na ty fotky ze zakladky a rikam si, jak me tak mohla nechat vyjit z domu.. ale mamka jen rika, ze to byla moje vec, kazdy dospiva a ma svou hlavu a ze pokud jsem chtela vypadat jak debil, tak moje vec :D svymi chybami se clovek uci, a ja jsem jen rada, ze jsem si tim prosla a nasla tak samu sebe

70 K. K. | 15. června 2015 v 9:34 | Reagovat

Proč by mělo mít ještě děcko na základní škole komplexy ze svého vzhledu. V tom případě se někde stala chyba, 12 leté holky by si mohly snad ještě hrát na hřišti. Místo toho dneska chodí po ulici zmalované jak ku*vy s Iphonem v ruce...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.